Madblogs bider sig fast — Madbloggersymposium 2010

af: Kasper Bergholt, Bergholts opskrifter

I går bragte det amerikanske tonegivende social media-site Mashable en artikel med titlen “Why Food Bloggers Are Here to Stay“. Danmark plejer at halse et par år eller fem efter USA, siger man gerne, og det er da også noget tid siden — otte år faktisk —  at bloggeren Julie Powell satte sig for at dokumentere oplevelsen af at arbejde sig igennem samtlige 514 opskrifter i Julia Childs kogebog Mastering the Art of French Cooking.

Fra subkultur over dialog med traditionen til mainstream-fænomen
Sidste år blev det til en film med Meryl Streep i rollen som den aparte Julia Child, en slags USA’s svar på Kirsten Hüttemeier. En stor dame med en særegen, for at sige det pænt, stemme og stemmeføring! Bevægelsen fra subkultur, over dialog med traditionen (Julia Childs kogebog) til mainstreamfænomen var fuldbyrdet.

2010 er madbloggernes årti
På dansk grund udråbte Søren Storm Hansen fra dSeneste 2010 til at blive madbloggernes årti. Søren spottede tidligt modebloggen som vækstmedie, og som så ofte før, fik Søren ret. Det, der vist udløste Sørens indlæg tilbage i januar, var, at en lang række madbloggere var blevet inviteret til at deltage som spisende gæster i reality tv-programmet Hell’s Kitchen. Desværre var madbloggerne inviteret til første optagerunde, og alle gik sultne hjem, efter at være blevet spist af med lidt brød og smørfed chardonnay. En skam.

Mediebilledet i opbrud
Madblogs har ifølge Jenny An, der har begået artiklen for Mashable, ved at bide sig fast. Antallet stiger, og læserskaren følger med. Madblogs.dk har samlet omtrent 160 madblogs, og det er jo en sjat! Madbevægelsen tæller i skrivende stund 17 tilmeldte blogs, som i emnevalg, tone og stil spænder vidt. Fra det journalistiske til én af bloggens præ-genrer, dagbogen.

Den øgede interesse for fænomenet har i årets løb medført tv-programmer, der satte fokus på tendensen, hvor bl.a. Trine Lai fra Very Good Food fortalte på TV2. Horesta satte i medlemsbladet Visitor også fokus på fænomenet i forbindelse med en afdækning af overkategorien, sociale medier. Invitationen til den danske udgave af Helvedes Køkken, og udviklingsmiddag på Ebisu, Custom House, som tidligere beskrevet, vidner også om en øget opmærksomhed.


Medielandskabet er i opbrud, og bloggens differentia specifica er langt henad vejen mulighed for tidslig og emnemæssig differentiering efter læserens/brugerens/deltagerens behov hér og nu.

Mediebilledet i dag kendetegnes af en bevægelse fra et begrænset antal mediekanaler til stadig mere differentierede og specialiserede udbud. De industrielle medier, som eksempelvis aviser, radio & tv, har traditionelt været kendetegnet af redaktionel kontrol af indhold koblet med en passiv modtagerrolle.

Jeg kan skrive, hvad jeg vil, når jeg vil. Og du kan læse, høre, se, hvad du vil, når du vil. Før Googles kloge algoritmer kunne de to behovssfærer svært matches. Det kan de nu, og det sker hvert eneste sekund & det er nyt!

Legitimitet, ansvarlighed og fremtiden

Med populariseringen af en subkultur følger også kommercialisering eller forsøg på kommercialisering. Mange virksomheder ønsker at bruge de sociale medier i markedsføringsøjemed — og det er forståeligt. For det er muligt at ramme meget interessante kundesegmenter ganske præcist.

Creative Commons: BuillionVault

På amerikansk — og svensk — grund har man set uheldige sasger, hvor bloggere har handlet ugennemsigtigt for egen økonomiske vindings skyld. Ét af blogverdenens mest fremtrædende personligheder svenskeren Isabella Löwengrip var til eksempel i de svenske myndigheders søgelys for skjult markedsføring.

Inden for journalistikken har man i årevis opretholdt et skarpt skel mellem kommercielt og redaktionelt indhold. Journalisternes ord var objektivt rene, og annoncerne stod ved siden af i tydeligt markerede sektioner.

De færreste bloggere er journalister, og det gør dem interessante for prægning af fx pr-bureauer. Man skal holde tungen lige i munden!

Madbloggere som anmeldere?

NOMAS chefkok Rene Redzepi til frilustevent -- creative commons: Palnatoke

En af Mashable-artiklens pointer er, at madbloggerne endnu ikke har opnået den autoritet som de skrivende journalister har. På dansk grund har der været forskellige opfattelser fremme af bloggernes rolle som anmeldere.

Rene Redzepi fra Noma beskrev en række positive oplevelser med madbloggere og med madblogs, som han selv brugte til at navigere efter, når han spiste i udlandet — for de gode blogs kunne nå længere analytisk, fordi der ingen pladsbegrænsninger var. Hver ret kunne beskrives med ord og visuelt fra flere vinkler. Side efter side; noget der ikke er plads til i avisernes anmeldelser.

Morten Schou, tidligere køkkenchef på nu lukkede Ensemble, indtog en lidt mere kritisk position:

“Det er lidt en skævvridning, at alle kan anmelde. Der er stor forskel på en kompetent anmelder og så en, der bare gør det, fordi vedkommende synes, det er dejligt at drikke god bourgogne og spise stegt foie gras. Hvis jeg skulle vælge mellem en professionel og en hobbyanmelder, så vil jeg hellere tro på den professionelle” (Madbloggere giver anmeldere hård konkurrence)

I USA er en række toneangivende madbloggere gået sammen om at udfærdige et bloggerkodeks for at imødegå og afmontere beskyldningerne om urimelig, overkritisk, utrænet og magtliderlige individer, der agerer anonymt

Det er mit indtryk, at antallet af danske madbloggere, der beskæftiger sig med decideret anmelderi kan tælles på meget få hænder. Ikke desto mindre er der en række interessante spørgsmål forbundet med, hvordan man som madblogger — som passioneret amatør — kan og bør forholde sig refleksivt til spiseoplevelser.

Danmarks første madbloggersymposium

En masse ord er faret mig i pennen, inden jeg er nået til pointen — så alt er, som det plejer — og det er faktisk “blot”, at august måned byder på Danmarks første madbloggersymposium, hvor der vil være rig lejlighed til at debattere og reflektere over madbloggens rolle, fremtid og væren. Et fantastisk initiativ sat i søen af Rasmus Holmgård og Marie Jeng. Læs mere her: Madbloggersymposium 2010.

Når de sociale medier fungerer bedst, opstår en række værdifulde fortolkningsfællesskaber. Jeg håber derfor, vi ses og sammen bli’r klogere på, hvad madblogs er, kan og vil!

Comments
One Response to “Madblogs bider sig fast — Madbloggersymposium 2010”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. [...] Danmarks første madbloggersymposium, der løber af stablen d. 28 august (bl.a. med Claus Meyer som taler), ville de færreste nok have forestillet sig for 2-3 år siden. [...]



Leave A Comment

RSS Nyt fra Mediebevægelsen